sobota, 18 października 2014

Obiad o smaku jesieni

Ten obiad to danie w stylu – mam kawałek mięsa i co by tu z niego zrobić? Do tego mam łopatkę wieprzową, która sama w sobie nie jest najlepszym na świecie mięsem. A ja na nią nie mam za bardzo pomysłu. Nie oszukujmy się, nie jest to mięso, z którego może powstać wykwintne danie. Kupiłam ją z myślą o mielonych albo spaghetti, ale zachciało mi się czegoś z piekarnika.

Pogrzebałam w lodówce i znalazłam tylko cebulę i marchewki. W spiżarce miałam tez kilka jabłek. Na pierwszy rzut oka niezbyt udane połączenie. Ale jeśli dodam, że jabłka były winne, a marchewka z własnego pola (czyli słodsza niż te sklepowe), to uwierzcie mi, że z takich składników może powstać całkiem udane danie. Miałam też to szczęście, że łopatka była chuda i z młodej świnki, więc po upieczeniu wprost rozpływała się w ustach.

Idealnie pasują tutaj pieczone ziemniaki z rozmarynem. Do tego lampka wina i można zrobić całkiem miłe danie ze zwykłej łopatki. Jeśli jednak nie przepadacie za tego typu mięsem, to możecie użyć karczku albo schabu. To ostatnie radzę piec nieco krócej, ponieważ lubi szybko wyschnąć na wiór.

Danie typowo jesienne. Teraz jabłka smakują najlepiej. I jest najwięcej odmian, wśród których możecie wybierać. Nie znam się dobrze na nazwach, ale wybierajcie owoce, które są kwaskowe, dobrze się rozpiekają i mają lekko winny posmak. Takie najlepiej komponują się z mięsem. 


Wieprzowina z jabłkami

Lista zakupów (na 4 porcje)

  • około 700-800 g chudej łopatki wieprzowej
  • 2 nieduże jabłka
  • 1 spora cebula
  • 1 spora marchewka
  • sól, pieprz
  • ząbek czosnku
  • oliwa z oliwek
  • Do podania – 8 niedużych ziemniaków, rozmaryn, 2 łyżki oliwy z oliwek
Mięso pokroić na plastry (powinno być około 8 sztuk niewielkich kotletów), każdy z nich umyć i delikatnie rozbić tłuczkiem. Natrzeć solą i pieprzem oraz rozgniecionym czosnkiem. Pokropić oliwą. Odstawić na co najmniej godzinę w chłodne miejsce. Jabłka umyć, usunąć gniazda nasienne, pokroić razem ze skórką. Cebulę obrać i pokroić na piórka. Marchewkę oskrobać, umyć i pokroić na poprzeczne plastry (pod kątem) grubości kilku mm.

Ziemniaki umyć i pokroić wzdłuż na połówki (razem ze skórką). Pokropić oliwą i posypać rozmarynem. Przygotować rękaw do pieczenia. Ułożyć w nim równomiernie plastry mięsa, pomiędzy które powtykać jabłka, cebulę i marchewkę. Piec około 20 minut w temperaturze 200°C. Następnie wokół rękawa poukładać połówki ziemniaków i piec kolejne 30 minut w temperaturze 180°C. Na 7 minut przed końcem rozciąć rękaw. Mięso się wtedy lekko zrumieni z wierzchu. W trakcie pieczenia utworzy się sos, który należy wymieszać z rozpieczonymi jabłkami, marchewką i cebulą. Podawać polane sosem z ulubioną sałatką albo z ogórkiem kiszonym.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Anonimowych proszę o wpisanie w treści komentarza imienia. Będzie łatwiej nawiązać rozmowę.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...