piątek, 19 lutego 2016

Ciasteczka owsiane...lepsze niż digestive



Digestive to ciastka, które zna każdy. Kruche, bardzo chrupiące, lekko słone i mocno zbożowe. Takie właśnie są. Idealne. A jakbym Wam powiedziała, że da się je zrobić samemu? Jak dla mnie ten przepis to było niemałe zaskoczenie, ponieważ jest banalny, a ciastka wychodzą nawet lepsze niż te oryginalne. Czuć w nich prawdziwe masło, a nie tłuszcz palmowy. Cukier można zastąpić ksylitolem, a reszta to samo zdrowie – mąka pełnoziarnista i dużo płatków owsianych. Tak przy okazji dowiedziałam się jak łatwo można zrobić mąkę owsianą, tak trudno dostępną w sklepach. Kto wie czy czegoś z niej za niedługo nie wymyślę?

Ciasteczka digestive oprócz pałaszowania, można wykorzystać do wielu różnych wypieków zamiast kruchego spodu. Przeglądając mojego bloga, nieraz natkniecie się na serniki i inne ciasta na takim właśnie spodzie. Jest najlepszy. Nawet lepszy od tego z oreo. A często mam problem z kupnem tych ciastek. Oczywiście są zamienniki, ale to nie jest to. Za to moje domowe digestive jak najbardziej nadadzą się na taki ciasteczkowy spód. Z drugiej strony, aż żal wykorzystywać je do innych wypieków, skoro są takie pyszne.

Moja Córeczka oszalała na ich punkcie. Zjada je na drugie śniadanie, na podwieczorek. I stale jej mało. Dlatego trzymam je w puszce na najwyższej półce w kuchni.

Myślę, że te ciastka zdobędą również Wasze serce. W końcu część z Was już się nie może doczekać przepisu. Spróbujcie. Nie pożałujecie. Przepis znalazłam tutaj, a proporcje zmieniłam według własnego gustu. Jak sugeruje autorka, można zrobić sobie je w wersji z czekoladą, ale ja wolę takie zwykłe, bez niczego. No dobra, z kawą są najlepsze.

Tak sobie pomyślałam, że jeszcze smaczniejsze byłyby na wycieczce, zjadane pod gołym niebem i w pełnym słońcu. No tak, znowu się rozmarzyłam. Czy Wy też nie możecie się doczekać wakacji? 



Ciasteczka owsiane

Lista zakupów

  • 150 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 150 g płatków owsianych
  • 70 g cukru trzcinowego lub ksylitolu
  • spora szczypta soli
  • ½ łyżeczki proszku do pieczenia  
  • 120 g miękkiego masła
  • 2-3 łyżki mleka
Płatki owsiane umieścić w malakserze i rozdrobnić, ale tak, żeby zostały jeszcze grudki płatków. Dodać cukier (lub ksylitol), mąkę, proszek do pieczenia i sól. Wymieszać. Masło pokroić na kawałeczki i wmieszać w suche składniki. Na koniec wlać mleko i zagnieść ciasto. Utworzyć kulkę i schłodzić ją przez pół godziny w lodówce.

Następnie wyjąć na stolnicę i rozwałkować na grubość 3-4 mm. Mnie się to nie udało. Ciasto mi się kruszyło, więc ulepiłam z ciasta kulki wielkości orzecha włoskiego i położyłam je na blaszce przykrytej papierem do pieczenia. Następnie palcami rozgniatałam na placuszki tworząc mniej więcej okrągłe ciasteczka. Według mnie to jest szybszy i łatwiejszy sposób. Może ciastka nie mają idealnych kształtów, ale to nic nie szkodzi. Z podanej porcji ciasta wychodzą 2 blaszki po 16 ciastek, czyli u mnie cała puszka pyszności.

Piec 15 minut w temperaturze 170⁰C. Następnie wyjąć z piekarnika i wystudzić. Dopiero chłodne ciasteczka przekładać z blaszki. Gdy są gorące, to bardzo mocno się kruszą.

Po wystudzeniu posmarować rozpuszczoną czekoladą lub zjadać bez dodatków. 




1 komentarz:

Anonimowych proszę o wpisanie w treści komentarza imienia. Będzie łatwiej nawiązać rozmowę.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...