sobota, 10 września 2016

Kladdkaka - brownie ze Szwecji

 
Wiedziałam, kiedy zrobić to ciasto. Teraz, gdy lato wróciło, moja dekoracja z borówek i poziomek na bitej śmietanie pasuje jak ulał. Ciasto jest jednym z moich ulubionych – to szwedzka wersja brownie z mielonymi migdałami i mąką pełnoziarnistą. Możecie zrobić w wersji bezglutenowej. Wystarczy mąkę zastąpić jeszcze jedną porcją migdałów. Będzie równie pysznie.

Dekoracja jest bardzo prosta. Czapa bitej śmietany i owoce. Dowolne. U mnie poziomki, borówki i figi. Wszystko słodkie, pyszne i pachnące latem. Szczególnie poziomki. Gdy je zobaczyłam w sklepie, to po prostu musiałam je kupić.

Takim oto sposobem dowiedzieliście się jakie słodkości gościły u mnie na ostatniej imprezie w ogrodzie. Obok tego ciasta podałam sernik ze śliwkami w kisielu, który pokazałam Wam w poprzednim wpisie. Prawdę mówiąc trudno mi się zdecydować czy bardziej smakowało mi czekoladowe brownie, przepraszam kladdkaka, czy lekki jak pianka sernik. Oba mają jedną wspólną cechę. Robi się je naprawdę bez wysiłku. Nie ma żadnego ubijania, mieszania, czy przygotowywania miliona składników. Wszystko wrzuca się do jednej miski i miksuje. Potem na blaszkę i gotowe.

Kladdkaka to narodowe szwedzkie ciasto. Ma nawet swój dzień – z tego co pamiętam to gdzieś w listopadzie. Robi się je z mąki pełnoziarnistej, zwykłej białej lub z samych migdałów zamiast mąki. Smakiem przypomina brownie, jest równie mocno czekoladowe i ciężkie. Podawane jest najczęściej z bitą śmietaną albo poprószone cukrem pudrem. Ja dodałam nieco owoców, żeby ubogacić trochę smak. Jak dla mnie pasują idealnie. Oryginalny przepis zaczerpnęłam stąd i troszkę zmodyfikowałam. 
 

Szwedzka Kladdkaka
  • 150 g masła
  • 100 g gorzkiej czekolady
  • 200 g cukru
  • 3 jajka
  • 3 łyżki kakao
  • 50 g mielonych migdałów
  • 55 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • szczypta soli
  • dodatkowo 400-500 ml śmietany kremówki 36%, 2-3 łyżki cukru pudru i dowolne owoce do dekoracji
Masło rozpuścić w rondelku, do gorącego dodać połamaną czekoladę i poczekać aż powstanie gęsty sos. Dodać pozostałe składniki i wymieszać rózgą kuchenną do powstania gładkiego ciasta, nie dłużej.

Tortownicę o średnicy 22-24 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Boki posmarować masłem. Piec w temperaturze 180⁰C przez 25 minut. Lepiej sprawdzać wcześniej, czy ciasto już nie jest gotowe. Patyczek włożony w środek nie musi być suchy. Ważne, żeby nie był oblepiony surowym ciastem. Nie dopiekajcie go na wszelki wypadek. Wyschnie wtedy niepotrzebnie i już nie będzie to rasowe brownie, a kawałek ciasta czekoladowego.

Śmietanę schłodzić przez około 24 godziny przed podaniem. Następnie ubić z cukrem. Wyłożyć na wystudzone ciasto. Udekorować owocami.


1 komentarz:

  1. Cudowne zdjęcia! Zapraszam do siebie.   https://jaglusia.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń

Anonimowych proszę o wpisanie w treści komentarza imienia. Będzie łatwiej nawiązać rozmowę.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...