niedziela, 22 stycznia 2017

Orkiszowe kajzerki z ziarnami


 
Ja nadal piekę chlebki i bułki. Wczoraj w nocy przyrządziłam najlepsze pełnoziarniste kajzerki, jakie jadłam w życiu. Nie przesadzam, naprawdę są pyszne, sycące i ani trochę nie przypominają napompowanej powietrzem marketowej buły. Jedna bułka z dodatkami wystarczy na pyszne i sycące śniadanie.

Poza oczywistymi walorami smakowymi, te bułeczki są naprawdę zdrowe i pełnowartościowe. Zawierają sporo błonnika (to dzięki mące pełnoziarnistej), mikroelementów i zdrowych tłuszczy (ziarna słonecznika, dyni i sezamu), a poza tym są pyszne, ale to już chyba mówiłam.

Bułeczki są dobre dla tych z Was, którzy się odchudzają. Jedna kajzerka waży około 100 g, więc wystarczy na pełnowartościowe i dietetyczne śniadanie. Do ciasta nie dodaje się cukru, jedynie łyżeczkę miodu do drożdży. Nie zawiera mleka, a masło można zastąpić oliwą lub olejem. Czyli jeśli z jakiś powodów stosujecie wegańską dietę, to również możecie skorzystać z mojego przepisu.

Piekłam te bułeczki dwukrotnie. Po raz pierwszy użyłam pełnoziarnistej mąki pszennej wymieszanej z białą mąką typu „0” w proporcji 3:2. Wczoraj wykorzystałam mąkę orkiszową pełnoziarnistą i białą w tych samych proporcjach. Jak dla mnie druga wersja jest smaczniejsza. Przepis wzięłam stąd i lekko zmodyfikowałam.

Myślę, że te kajzerki na stałe zagoszczą na moim weekendowym stole. Za jakiś czas będę próbować z mąką żytnią. Ciekawi efektów? 
 
 
Kajzerki orkiszowe


Lista zakupów
  • 200 g mąki orkiszowej
  • 300 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 1 łyżka miodu
  • 30 g masła
  • 300 ml wody
  • 1 łyżka soli
  • 20 g świeżych drożdży
  • po 2 łyżki – ziaren słonecznika, sezamu , pestek dyni
dodatkowo na wierzch bułek
  • 1 jajko roztrzepane
  • różne ziarna do posypania
Najpierw zrobić zaczyn. Drożdże rozkruszyć, dodać miód. Jak się rozpuszczą, to wlać kilka łyżek wody i łyżkę mąki. Wymieszać i odstawić do lekkiego wyrośnięcia.

Następnie przesiać mąkę do miski, dodać sól, wodę, masło i zaczyn z drożdży. Zagnieść gładkie elastyczne ciasto przy pomocy miksera z hakiem lub ręcznie (odpowiednio 10 lub 15 minut). Po około 5 minutach dodać ziarna.

Ciasto przełożyć do miski wysmarowanej olejem. Przykryć ściereczką i odstawić na około godzinę w bardzo ciepłe miejsce.

Po tym czasie ciasto wyjąć na blat posypany mąką, spłaszczyć lekko i podzielić na 8-10 równych części ( moje wyszły po ok. 107 g każda). Formować kulki zawijając ciasto pod spód. Bułeczki ułożyć na blachę przykrytą papierem do pieczenia. Naciąć w charakterystyczny dla kajzerek krzyż. Odstawić w ciepłe miejsce do ponownego wyrośnięcia na 20-30 minut. Piekarnik nagrzać do temperatury 200⁰C.

Wyrośnięte bułeczki posmarować roztrzepanym jajkiem i posypać nasionami.

Rozgrzany piekarnik spryskać wodą. W ten sposób na bułeczkach utworzy się chrupiąca skórka. Wstawić je od razu do piekarnika i piec około 25 minut. Po upieczeniu bułki wystudzić na kratce.
 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Anonimowych proszę o wpisanie w treści komentarza imienia. Będzie łatwiej nawiązać rozmowę.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...